HRF 26t5s5v4Historic Grand Race 2004 Kilpailuluokat ja autot   paluu hgr04 Gulf Historic Race Cup 2004 Gulf Historic Race Cup 2004    

Historic erikoisvakio/GTS –autot
Historic vakio/GT – luokissa noudatetaan kansainvälisiä FIA:n liite K:n sääntöjä. Autojen tulee olla käytettäviä rengastyyppejä myöten täysin ikäkautensa mukaisia, ainoastaan turvavarusteet ovat nykyaikaiset. Suomessa autot jaetaan ikänsä perusteella kahteen pääluokkaan: E-F ja G. Ikäkauden E-F autot ovat valmistettuja ennen vuotta 1966, kun taas ikäkauden G autot ovat vuosilta 1966 - 1971, tai niillä on kilpailuhistoria tuolta ajalta. Tämän lisäksi autot jaetaan vielä eri sylinteritilavuusluokkiin.
Ikäkauden E-F autoja saa virittää, mutta muutosten tulee olla sellaisia jotka olivat käytössä ja hyväksyttyjä jo alkuperäisellä aikakaudella. Ikäkauden G auto saa olla viritetty aikakautensa mukaisesti, jos kyseisellä yksilöllä on kilpailuhistoria kyseiseltä ikäkaudelta. Moni radalla nähtävä auto onkin aloittanut kilpailu-uransa jo yli 30 vuotta sitten. Vuoteen 2003 asti on vapaammin viritetyllä erikoisvakio- tai GTS-autoyksilöllä on täytynyt olla nopeuskilpailuhistoria (rata/ralli/jäärata) kyseiseltä ikäkaudelta, mutta vuoden 2004 FIA liike K mahdollistaa myös ilman kilpailuhistoriaa olevan erikoisvakioauton rakentamisen ns. Classic -määrittelyn mukaisesti.
Luokkajako:
F/A    yli 1800 cc ikäkaudet E – F
F/B    enintään 1800 cc ikäkaudet E – F
F/C    enintään 1600 cc ikäkaudet E – F
F/D    enintään 1300 cc ikäkaudet E – F
G/A    yli 1300 cc ikäkausi G
G/D    enintään 1300 cc ikäkausi G
H        ikäkausi H tilavuus vapaa

Historic vakio/GT-autot:

G-H/r1   ikäkaudet G-H tilavuus vapaa

UUTTA KAUDELLA 2004: HISTORIC VAKIO/GT, IKÄKAUSI H
Kaudella 2004 tulevat HRF:n kilpailuihin mukaan myös ikäkauden H (1.1.1972 - 31.12.1976) autot. Nämä ajavat omana luokkanaan samoissa lähdöissä ikäkauden G autojen kanssa. Tekniset säännöt ovat kuten ikäkauden G autoissa, poikkeuksena kuitenkin aikakautensa FIA Liite J:n sallimat muutokset.
Historic Motorsport Danmarkin kotisivuilta http://www.hms.dk/homologering/fia_biler.htm löytyy lista FIA-luokitelluista ikäkauden E-G autoista

ikäkauden E-G autoista Historic Formulat
Historic Formulat ovat kaikki aitoja ja alkuperäisiä aikakautensa kilpailuhistorian omaavia kilpa-autoja. Merkittävimmän osan näistä muodostavat Volkswagenin tekniikkaan perustuvat Formula V:t vuosilta 1966 - 1971. Mukana on myös muita historiallisia formula-autoja kuten Formula Juniorit, Formula Fordit sekä uudemmat Formula V:t. jotka kilpailevat sarjan ulkopuolella yksittäisten kilpailujen sijoituksista.
Historic Formulat ajavat kansainvälisillä FIA liite K:n, sekä aikakautensa Formel V Europa –säännöillä.
Luokkajako
A/F - Yksipaikkaiset rata-autot, ikäkaudet E-F (1947 -1965) esim. Formula Midget, Junior, Formula 3
B/G - Formula V 1-kaasutin, ikäkausi G (1966 - 1971)
C/H - Formula V 2-kaasutin, ikäkausi H (1972 - 1976)
D/H - Formula Ford 1600, ikäkaudet G-H (1966 - 1976)
Roadsport – harrasteautot
Tämä on HRF:n sisäinen luokka, jossa ajetaan vuosittain julkaistavan HRF:n Roadsport-harrasteautojen sääntökirjan mukaisilla autoilla. Luokka on ollut mukana HRF:n kilpailuissa aivan niiden alusta asti ja alun perin se luotiin sellaisille harrasteautoille jotka jostain syystä jäävät Historic-sääntöjen ulkopuolelle. Nyt luokka on lunastanut paikkansa omana vakiintuneena osanaan suomalaista rata-autoilua, ja se on hyvin suosittu nimenomaan sellaisten kilpailijoiden keskuudessa, jotka haluavat toteuttaa itseään autonrakentajina ja -kehittäjinä. Peruslähtökohtana on että auton on oltava FIA:n luokittelema (tai V8-luokan osalta tyyppihyväksytty) ennen vuotta 1985 ja sen on oltava kaksivetoinen. Säännöt sallivat muuten varsin vapaan rakentelun. Moottorin sylinterimäärän on kuitenkin oltava alkuperäinen ja renkaina käytetään erikseen listattuja normaaleja katurenkaita. Säännöt aikaansaavat sen että tasaväkisissä kärkikamppailuissa nähdään hyvinkin erityyppisiä autoja.

Luokkajako
Autot jaetaan laskennallisen tehon ja todellisen painon perusteella kolmeen luokkaan, jonka lisäksi on V8-moottorisille, yli 1150kg painaville, autoille oma luokkansa. Luokka V8 - V8-moottoriset, yli 3.5 l ja minimipaino 1150 kg
Luokka A - 3.8-5.49 kg/hv
Luokka B - 5.5-6.99 kg/hv
Luokka C - 7.00- kg/hv

Van Diemen SR Sport
Formulamaisesti käyttäytyvät Van Diemen SR Sportit ovat englantilaisen Van Diemen - tehtaan rakentamia täysverisiä kilpailukäyttöön tehtyjä 2-paikkaisia urheiluautoja. Luokka saapui Suomen radoille Keke Rosbergin lanseeraamana vuonna 1990. Suomeen toimitetut autot varustettiin Subarun moottorilla ja vaihdelaatikolla ja ne ajoivat tuolloin nimellä Subaru Sport. Nyt nämä autot jatkavat kilpailemistaan HRF:n kilpailuissa.

SS1300

SS 1300 - luokan autot ovat entisen Special Saloon - luokan autoja, joiden sylinteritilavuus on alle 1,3 litraa. Kilpailuihin hyväksytään autot joilla on joko katsastuskortti tai kilpailuhistoria Special Saloon -luokassa vuodelta 1995 tai aiemmin. Säännöt vastaavat vuoden 1996 Special Saloon - luokan sääntöjä, poikkeuksena se, että joitakin turvamääräyksiä on päivitetty vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.
Näitä autoja on aikoinaan ollut SM-kilpailuissa varsin runsaasti ja nyt ne elävät uutta tulemistaan harrastetasolla HRF:n tapahtumissa.
Locost

Locost on uusi luokka kaudelle 2004 Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Kyseessä on yksityyppiluokka Ron Championin kirjan "Build Your Own Sports Car for as Little as £250 and RACE IT" mukaan rakennetuille autoille. HRF:n kilpailuihin hyväksytään autot jotka ovat kaikilta osin Ruotsin vastaavan luokan sääntöjen mukaisia ja myöskin kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja.

Ruotsissa Locost-luokkaa organisoi SLC, jonka säännöt löytyvät osoitteesta: http://www.slc.se/klasser/locost/tekniskaregl_locost.htm
Locost -autot ajavat omana luokkanaan samoissa lähdöissä van Diemen SR Sportien ja SS1300 -autojen kanssa.

 

 
Yleisinfo  Kilpailuluokat ja autot  Aikataulu,  kilpailun  ohjelma  Ilmoitautuneet kilpailijat  Ahveniston rata, ajo-ohje  Kuvia, downloading
Tietoa kilpailijoille, kilpailuun ilmoitautuminen, harraste-ajoneuvo info
 Media Uutisia  
Kuvia Ahvenistolta 60-ja  70-luvulta   Aloitussivulle