HRF

SS1300 Säännöt 2010


HRF Kotisivu -> SS1300 Säännöt 2010

Julkaistu 14.1.2010
Muutokset aikaisempiin sääntöihin alleviivattu.

SS1300 RATA-AUTOLUOKAN SÄÄNNÖT 2010

OSALLISTUMINEN

Osallistujan tulee olla Historic Race Finland ry:n jäsen ja hänellä tulee olla voimassa oleva kilpailijalisenssi , rataleimatutkinto ja ajokortti.

1.MÄÄRITELMÄ

Luokka on tarkoitettu 2-vetoisille autoille ,joilla on ennen 1.1.1997 myönnetty, suomalainen SS-luokan katsastuskortti, tai todistettu kilpailuhistoria Suomessa, joko Special Saloon en.1300cc- , ryhmä 5 en.850cc tai ryhmä 5 en. 1300cc-luokassa ennen 1.1.1997. Kaikki ne muutokset,jotka eivät ole näissä säännöissä sallittu tehtäviksi, ON NIMENOMAAN KIELLETTY. Auton tulee olla luokiteltu ennen 1.1.1997 ryhmään 1-4 , A tai B. Luokitus saa olla päättynyt. Liite J:n art. 251 , 252 , ja 253 on otettava huomioon.

2. MÄÄRÄYSTEN TULKINTA

HistoricRace Finland ry:n hallituksella on aina etusija kiistanalaisissa sääntöasioissa.

3.VIITTAUKSET

Kaikki viittaukset viittaavat voimassaolevaan AKK:n autourheilun sääntökirjaan,ellei toisin mainita. Viittaukset ovat velvoittavia.

4.LUOKITUSTODISTUS

Autosta ja moottorista on oltava luokitustodistukset..

5.SYLINTERITILAVUUDEN LASKENTAKERTOIMET

  • a) Moottorit joissa on enintään kaksi venttiiliä / syl. =1,0
  • b) enemmän kuin kaksi venttiiliä / syl. =1,0
  • c)ahdettu ja kaksi venttiiliä / sylinteri =1,7
  • d)ahdettu ja enemmän kuin kaksi venttiiliä / syl. =2,4
  • e) kiertomäntämoottori =1,8
  • f) ahdettu kiertomäntämoottori =3,0
  • 6. MINIMIPAINOT

    2venttiiliä / syl. 640kg enemmän kuin 2 venttiiliä / syl. 700kg Lisäpainot asiallisesti kiinnitettynä on sallittu. Lisäpainojen maksimimäärä 80kg.

    TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET

    A. KULJETTAJAN VARUSTEET

    1. KYPÄRÄ

    Kuljettajan on sekä kilpailuissa, että harjoituksissa käytettävä hyväksytyllä normimerkinnällä varustettua kypärää. (ks.liite J kohta XIII / kypärät )

    2. AJOASU

    Pakollisia ovat myös: Tuleltasuojaava yksiosainen ajopuku,alusasu,sukat,kasvosuojus ja ranteet peittävät käsineet. Nahkaiset- tai tuleltasuojaavat jalkineet. ( ks. Liite J XIII / ajajien varusteet )

    B. KILPAILUAJONEUVO

    1. TURVAVYÖ

    Vähintään 6-pistevyö ( ks. Liite J , 253.6 )

    2.ISTUIN

    Istuimen on oltava kilpailukäyttöön tarkoitettu ja FIA:n hyväksymismerkinnällä varustettu. Hyväksymismerkintä saa olla vanhentunut. Istuimen sijainti ohjaamossa vapaa.

    3. TURVAKEHIKKO

    Alumiinikehikko on kielletty. Auto tulee varustaa vähintään liite J, kohta 253.8 mukaisella turvakehikolla. Ovituet ovat pakolliset. ( ks. Liite J 253.8.2.2.5.2 ) Ovituki saa olla ristikko, joka ei miltään osin saa nousta ikkunan alatason yläpuolelle.

    Pääkaaren materiaalivahvuuden osalta on AKK:n kansallinen lisäys toistaiseksi voimassa : Special Saloon en.1300cc luokassa , asfalttiratakilpailuissa , hyväksytään niille autoille joihin on ennen 1.1.1997 myönnetty katsastuskortti, pääkaaren vähimmäismitoiksi edelleen 38/2,5mm. (liite J 253.8.6 jälk. )

    Seinämävahvuuden mittaamista varten on 5cm:n päähän lattiasta,ajajan puolelle porattava 6mm:n reikä. Tämä koskee myös luokiteltuja kehikoita,jos auton KV-luokitus on vanhentunut.

    4. TULENSAMMUTIN

    Kaikki autot on varustettava yhdellä- tai kahdella tulensammuttimella. Sammutinaineen vähimmäismäärä: Jauhe 2,0kg tai vastaava ( ks. Liite J 253.7.3.3 )

    5.PÄÄVIRTAKATKAISIN

    Autossa on oltava päävirtakatkaisin, josta voidaan katkaista kaikki virtapiirit. Myös moottorin on tällöin sammuttava. Katkaisimen tulee olla käytettävissä auton sisä- ja ulkopuolelta. ( ks. Liite J 253.13 )

    6.AKKU

    Akku on kiinnitettävä tukevasti ja peitettävä luotettavasti oikosulun / vuodon estämiseksi. Akun sijainti on vapaa. Mikäli akku sijoitetaan tiiviiseen,ulostuulettuvaan laatikkoon , voidaan akku asentaa ohjaamoon. Alkuperäinen akkujen lukumäärä on säilytettävä. Valmiste ja teho vapaat.

    7.POLTTOAINEEN TÄYTTÖPUTKI

    Polttoaineen täyttöputki tai sen kansi eivät saa ulottua korin ulkopuolelle. Kannen on oltava tiiviisti suljettavissa. Tankin huohotinputki on asennettava vähintään 250mm:n päähän ohjaamon ovista ja ikkunoista. Huohotinputken tulee estää polttoaineen vuotaminen auton liikkuessa.

    8. POLTTOAINESÄILIÖ

    Polttoainesäiliö on vapaa, kunhan se on turvallinen. Sijainti on vapaa,edellyttäen ettei säiliötä sijoiteta ohjaamoon, eikä moottoritilaan, ellei tämä ole luokiteltu sijaintipaikka. Reijän tekeminen lattiaan säiliön asentamiseksi on sallittua. Mikäli polttoainesäiliö on alkuperäinen (myös sijainniltaan), turvavaahdon käyttöä suositellaan. Kaikissa muissa tankeissa on turvavaahdon käyttö pakollista.

    9.PUTKET

    Ohjaamon läpi kulkevat putket on suojattava luotettavasti vuodoilta,tulelta ja vahingoittumiselta tiiviillä metallisuojalla,eikä niissä saa olla liitoksia ohjaamon osalla. Ohjaamon läpi ei saa viedä ilmaputkia. Imuilman otto ohjaamosta on kielletty.

    10. PALOSEINÄ

    Ohjaamo,moottoritila, polttoainesäiliö sekä polttoaine-, jäähdytys- ja öljylaitteet on erotettava toisistaan nesteenpitävällä- ja tulenkestävällä-, METALLISELLA- , paloseinällä. Paloseinää saa siirtää enintään 200mm.

    11. ÖLJYNKERÄYSASTIA

    Vähintään kahden litran öljynkeräysastia on pakollinen. Kampikammion tuuletuksen ollessa suljettu, ei kerääjä ole pakollinen. Öljyä vuotava auto voidaan sulkea kilpailusta.

    12. JARRUJÄRJESTELMÄ

    Jarrut ovat vapaat. Autossa tulee olla kaksipiirinen jarrujärjestelmä. ( ks. Liite J 253.4 ) ABS-jarrut on kielletty.

    13. VOITELUJÄRJESTELMÄ

    Öljysäiliöitä tai jäähdyttimiä ei saa sijaita korin ulkopuolella tai ohjaamossa. Kaikissa letkuissa on oltava kiinteät liittimet tai uritetut liittimet letkunkiristimillä varustettuna.

    14. LISÄJARRUVALO

    Autossa tulee olla toimiva lisäjarruvalo näkyvällä paikalla.

    15. TAUSTAPEILIT

    Autossa tulee olla taustapeilit molemmilla sivuilla.

    16. LASIPINNAT

    Tuulilasin tulee olla laminoitua lasia. Lämmitysvastus on sallittu. Muut lasit saa korvata läpinäkyvällä polycarbonaattimuovilla, jonka minimipaksuus on 2,5mm. Kuljettajan puoleisen sivuikkunan saa korvata ns. Nascar-verkolla. Mikäli ovet eivät ole aukeavia, ovat Nascar-verkot pakollisia. Huurteenpoiston tulee olla sähköinen ja riittävän tehokas pitämään tuulilasi kirkkaana.Vähintään yksi toimiva tuulilasinpyyhin on pakollinen.

    17. OVET JA LUUKUT

    Materiaali vapaa, edellyttäen että niiden alkuperäinen ulkomuoto ja mitat säilyvät. Ovien ja luukkujen tulee olla riittävän jäykkiä. Ovien ja luukkujen saranat ja kahvat ovat vapaat. Lukon saa vaihtaa. Ovet saa muuttaa kiinteiksi, mutta tällöin ohjaajan on pystyttävä poistumaan ikkunan kautta viidessä sekunnissa.

    18. LISÄLUKITUSLAITTEET

    Konepellin ja tavaratilojen luukkujen on oltava avattavissa auton ulkopuolelta ilman työkaluja. Alkuperäinen lukitusjärjestelmä tulee poistaa. Moottori- ja tavaratilan luukkujen lukituslaitteet ovat vapaat. Lisälukituslaitteita tulee olla vähintään neljä yhtä luukkua kohden.

    19. OHJAAMO

    Ohjaamossa ei saa olla teräviä kulmia. Sisäverhoilu on vapaa, edellyttäen että käytetään palamattomia materiaaleja.

    20. KARDAANISUOJA

    Mikäli autossa on pituussuuntainen kardaaniakseli, on kardaanitunneli varustettava turvallisuusrenkaalla, joka on enintään 150mm:n etäisyydellä etummaisesta kardaaninivelestä ja joka on valmistettu vähintään 5mm paksusta ja 50mm leveästä teräslevystä.

    21. VALOT

    Takavalot, takasuuntavalot ja jarruvalot ovat pakolliset. Ajovalot voidaan poistaa. Tällöin syntynyt aukko on peitettävä.

    22. HINAUSSILMUKAT

    Auto on varustettava eteen- ja taakse näkyvästi sijoitetuilla hinaussilmukoilla, joita käytetään auton hinaamiseen. Hinaussilmukan tulee olla maalattu keltaiseksi, punaiseksi tai oranssiksi.

    TEKNISET MÄÄRÄYKSET

    1. MOOTTORI

    Moottori on vapaa, mutta lohkon ja sylinterikannen tulee olla luokiteltu ennen 1.1.1997 ryhmään 1- 4, A tai B. Luokitus saa olla päättynyt. Lohko ja sylinterikansi voivat olla eri moottoreista, mutta molemmista on oltava luokitustodistus. Sylinteritilavuutta saa vapaasti muuttaa. Sylinterin halkaisija ja iskunpituus ovat vapaat. Putkittaminen / uudelleenputkittaminen on sallittua. Sylinteriputkien mitat ovat vapaat. Moottori on sijoitettava alkuperäiseen tilaan. Useampien moottorilohkojen käyttäminen on kielletty. Suurin sallittu moottoritilavuus on 1300cc, huomioiden sylinteritilavuuden laskentakertoimet. Muilta osin moottori on vapaa.

    2.VOITELUJÄRJESTELMÄ

    Voitelujärjestelmä on turvallisuusmääräysten puitteissa vapaa.

    3.JÄÄHDYTYSJÄRJESTELMÄ

    Kiinteän jäähdytysaineen käyttö on kielletty. Muilta osin jäähdytysjärjestelmä on vapaa.

    4. POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ

    Polttoainejärjestelmä on turvallisuusmääräysten puitteissa vapaa.

    5. VOIMANSIIRTO

    Voimansiirto on vapaa.

    6.VAIHTEISTO

    Käytettävä vaihteistoa jota on valmistettu ennen 1.1.1997 . Vaihteiston rattaita,siirtäjiä,kuoria ja akseleita saa muuttaa. Vaihteiden määrää saa muuttaa. Vaihteensiirron oltava mekaaninen. Vaihteiston välitykset vapaat. Toimiva peruutusvaihde on oltava.

    7.KYTKIN

    Kytkin on vapaa.

    8.PYÖRÄNRIPUSTUS JA JOUSITUS

    Pyöränripustus ja jousitus ovat vapaat. Alkuperäisen akselivälin on säilyttävä ( toleranssi 5cm )

    9. OHJAUSJÄRJESTELMÄ

    Ohjausjärjestelmä on vapaa kunhan se on turvallinen.

    10. RENKAAT JA VANTEET

    Renkaat ja vanteet vapaat. Renkaiden enimmäisleveys on 12”.

    11. OHJAAMO

    On luvallista tehdä muutokset uuden voimansiirtolaitteiston asentamiseksi. On luvallista tehdä tarpeelliset muutokset oviin / kynnyskoteloihin ,pakoputkiston ja äänenvaimentimien asentamiseksi (huomioitava lämpötilojen vaatimat paloseinät ).

    12. KORIRAKENNE JA RUNKO

    12.1.Korin ulkomuodon ja mittojen tulee säilyä, lokasuojia ja sallittuja ilmanohjaimia lukuunottamatta. Ohjaamoa ympäröivä osa korirakennetta tulee vastata alkuperäistä, luokiteltua koria lujuudeltaan ja materiaaliltaan.

    12.2. Sisälokasuojat saa muuttaa tai poistaa.

    12.3. Lattian muuttaminen on luvallista edellyttäen, että sitä ei tehdä alkuperäistä kynnyskoteloa korkeammalle. Tällöin alkuperäinen lattia saadaan poistaa, mutta korirakenteen lujuuden tulee säilyä.

    12.4. Vahvistaminen,keventäminen ja muuttaminen on muilta osin vapaa.

    12.5.Lisäilmanotto- ja -poistoaukot on sallittu, edellyttäen ettei aukoista tule esiin mekaanisia laitteita, paitsi jos rakenne on luokiteltu. Enintään 10cm korkean ”scoopin” asentaminen konepeltiin on sallittu.

    12.6. Auton suurin sallittu leveys on 2000mm.

    12.7. Ilmanohjaimia saa asentaa,muuttaa tai poistaa. Etuilmanohjaimet eivät saa ulottua eteenpäin 20cm:ä kauemmaksi alkuperäisen korin äärimmäisestä rajasta. Ohjainten on ylhäältä katsottuna mahduttava sivusuunnassa korilinjan sisäpuolelle. Takailmanohjaimet eivät saa ulottua alkuperäisen kattolinjan yläpuolelle ja ohjainten on ylhäältä katsottuna mahduttava korilinjan sisäpuolelle.

    12.8. Lokasuojien muoto,mitat ja materiaali vapaat. Lokasuojien on ulotuttava pyörien yli ja tehokkaasti peitettävä vähintään yksi kolmasosa renkaan ympärysmitasta ja renkaan koko leveydeltä. Lokasuojien sisäpuoli on vapaa.