TAKAISIN KOTISIVULLE

Austin Healey Sprite MkIII '65


HRF Kotisivu -> Historic kalustoesittelyjä -> Austin Healey Sprite

Syyskuu 1999


Näissä kuvissa Sprite on vielä Amerikan mantereella lastinaan MG TF:n osia

Jukka Selenius on hankkinut USA:sta kuvissa esiintyvän Austin Healey Spriten rakennettavaksi Historic D (alle1300cc) -luokkaan. Auto on vuosimallia '65, joten se sijoittuu juuri sopivasti ennen vuotta 1966 valmistettujen GTS-autojen ikäryhmään F. Iästään huolimatta Sprite on jäykkä ja hyväpeltinen ja se onkin erityisesti valittu sopivaksi kilpa-auton aihioksi.

Autossa on 1090cc 4-sylinterinen moottori jonka saa luokituksen mukaan porata 1140cc kokoon. Sääntöjen puitteissa pitäisi moottorista helposti saada noin 100 hevosvoimaa maksimikierrosten ollessa 7500 kierroksen luokka. Näillä teholukemilla on auto luokassaan varsin kilpailukykyinen sillä pienen kokonsa ja itsekantavan korirakenteensa ansiosta on sen paino useimpia kilpailijoitaan alhaisempi. Luokitustodistuksen mukainen minimipaino on vain 580kg mihin tosin käytännössä ei nykyaikaisilla turvakaarilla ym. varusteilla todennäköisesti aivan päästä.

Jarruina on edessä levyt ja takana rummut. Etuakselisto on erillisjousitettu ja takana on jäykkä akseli tuettuna puolielliptisillä lehtijousilla. Iskunvaimentimet ovat vipuvarsi-tyyppiä. Yksinkertaisesta alustarakenteesta huolimatta - tai ehkä juuri sen ansiosta - on Spriten ajettavuus kokemusten mukaan erinoimainen. Tämä onkin ensiarvoisen tärkeää menestymisen kannalta lajissa jossa ajo-ominaisuuksien merkitys on erittäin suuri.

Koko projektin valmistuminen vienee pari vuotta, joten aivan pian ei Jukan Spritea vielä radalla nähdä, mutta tulemme seuraamaan sen valmistumista näillä sivuilla.

Yhteydenotot: Jukka Selenius p+fax 09-663479, 0400-663479, jukkaselenius@hotmail.com


Helmikuu 2000

Auto saapunut juuri Suomeen.



Elokuu 2000

Purkutyöt käynnissä



Elokuu 2000

Koria epoksimaalattu



Tammikuu 2001

Spriteen tulee Amerikasta hankittu "Detroit type locker". Vasta kun tavara oli tulossa kävi ilmi , että Detroit-lukko onkin palalukko.(bevel type locker, käytetään yleensä traktoreissa ja hitaissa ajoneuvoissa.) Kuvassa purettuna olevassa tasauspyörästön lukossa näkyvät sokeripalan kokoiset palat menevät lukkotilanteessa toistensa lomiin ja muodostanee 100% lukon. Jää nähtäväksi miten äkkinäisen lukon kanssa tullaan toimeen. Autoon tulee 400 lbs etujouset ja etupäästä tehdään niin jäykkä ettei kaarteessa takapyörä nouse ilmaan ja lukko rykäise päälle.



Heinäkuu 2001

Maalaus ja loppukoonta menossa

Auto piti ensimmäiselle kilpailuvuodelleen tehdä viimeistelemättömänä niin, että kokemattomuudesta johtuvat mahdolliset kolhut olisi sitten vähemmän harmillista korjata. Jouko Paasikivi, joka autoa on tehnyt on kuitenkin niitä miehiä, joilla on henkinen este päästää pajaltaan puolivillasia töitä.



Elokuu 2001

Lähestulkoon valmiina viivalle



Kesäkuu 2002

Ensimmäinen kilpailu Motoparkissa (päättyi jo harjoituksissa tekniseen vikaan)



Elokuu 2002

Historic Grand Race, Ahvenisto