HISTORIC ERIKOISVAKIO/GTS

Historic Erikoisvakio/GTS, ikäkausien E-I kalusto koostuu kansainvälisen FIA liite K:n mukaisista erikoisvakio-, ja GTS-autoista. Auton tulee olla luokiteltu joko vakio- tai GT-autoksi omalla ikäkaudellaan. Autoa saa virittää ikäkauden, mutta säännöt rajaavat muutokset sellaisiksi, joita oli automallilla käytössä vain kyseisellä ikäkaudella. Nykypäivää ovat ainoastaan turvavarusteet, joiden on oltava tämän päivän vaatimusten mukaiset.

HRF:n kilpailuissa autot jaetaan eri luokkiin ikäkausittain ja sylinteritilavuuden mukaan seuraavasti:

Ikäkaudet E-F (1.1.1947-31.12.1965):
  • F/A: yli 1800cc
  • F/B: enint. 1800cc
  • F/C: enint. 1600cc
  • F/D: enint. 1300cc
Ikäkausi G (1.1.1966-31.12.1971):
  • G/A: yli 1300cc
  • G/D: enint. 1300cc
Ikäkausi H (1.1.1972-31.12.1976):
  • H: tilavuus vapaa
Ikäkausi I (1.1.1977-31.12.1981):
  • H: tilavuus vapaa

HISTORIC VAKIO/GT

Historic Vakio/GT -autot ovat ikäkautensa "ykkösryhmän" mukaisia sarjatuotantoautoja. Autoissa sallitaan vain perusluokituksen mukainen tekniikka. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ne ovat viritysasteeltaan hyvin pitkälti siinä kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään. Turvavarusteiltaan nämäkin ovat kuitenkin nykypäivän mukaisia.

HRF:n kilpailuissa on oma luokkansa ikäkausien G ja H (1.1.1966-31.12.1976) Vakio/GT -autoille:

Ikäkaudet G-H1 (1.1.1966-31.12.1975):
  • G-H1/r1A Ikäkaudet G - H1, yli 1600cc
  • G-H1/r1C Ikäkaudet G - H1, enint. 1600cc
  • G-H1/r1D Ikäkaudet G - H1, enint. 1300cc
Ikäkaudet H1-I (1.1.1976-31.12.1981):

  • H1-I/r1: tilavuus vapaa

Historic Formulat

Historic Formula kalusto Suomessa kattaa tällä hetkellä laajan kirjon monopostoja, aina G-ikäkauden Formula Vee -autoista vuuoteen -96 asti tehtyihin siivekkäisiin Formula 4 -autoihin. Formula neloset ovatkin tällä hetkellä HRF:n kilpailujen nopein luokka. Kaikilla Historic Formuloilla on ajettu kilpaa ikäkautenaan eli autoyksilöt omaavat kilpailuhistorian. Säännöt koostuvat niiden ikäkautena voimassa olleista (esim. Formula V:ssä Formula Vee Eurooppa -määräyksistä) ja FIA K-liitteen formulasäännöistä.

LUOKKAJAKO

  • A - Yksipaikkaiset rata-autot, ikäkaudet E-F (1947-65); Esim. Formula Midget, Junior, Formula 3
  • B - Formula V 1-kaasutin, ikäkausi G (1966-71)
  • C - Formula V 2-kaasutin, ikäkausi H-I (1972-81)
  • D - Formula Ford 1600, ikäkaudet G-J (1966-90)
  • E - Formula Super Vee, ikäkaudet H-I (1972-81)
  • F - Formula 4, 1996 asti

Historic Formula B (FV ikäkausi G) säännöt

Historic Formula C (Formula V 2-kaasutin, ikäkaudet H-I) säännöt

Historic Formula F (Formula 4 vuoteen 1996 asti) säännöt 2016

Roadsport

Suuren suosion saavuttanutta Roadsport-harrasteautoluokkaa ajetaan HRF ry:n sisäisenä ratasarjana. Se on tarkoitettu ennen 1.1. 1985 (Ikäkausi 1) tai ennen 1.1.1998 (Ikäkausi 2)luokitelluille kaksivetoisille tehdastekoisille autoille, joille löytyy FIA:n hyväksymä luokitustodistus (luokat A-C ja 2A-2B) tai Suomen tyyppikatsastustodistus (luokka V8). Myös luokittelemattomalla autolla voi ajaa mikäli HRF ry:n hallitus myöntää hakemuksesta kilpailuluvan.

Ikäkausi 1, luokat A-C ja V8

Ikäkauden 1 säännöt sallivat varsin vapaan rakentelun toimien oivallisina puitteina rata-ajosta kiinnostuneille harrastuspohjalla toimiville rakentelijoille ja tiimeille. Vuosien saatossa radalla on esiintynyt joukko erilaisia automerkkejä/malleja, teknisiä ratkaisuja ja nähtävää. Yleisölle luokat tarjoavat näyttävän tekniikan lisäksi tasaisia kamppailuja. Kilpailijoille luokat ovat kanavana rehtiin kilpa-autoiluun kohtuullisin kustannuksin.

Ikäkausi 2, luokat 2A ja 2B

Ikäkausi 2 tarjoaa kanavan kilpailla 80-90-lukujen A- ja N-ryhmäläisillä kilpa-autoilla. Tekniset säännöt perustuvat vuoden 1997 A-ryhmän sääntöihin muutamin lievennyksin. Näihin luokkiin sopivaa valmista kalustoa ja rakenteluaihioita on maassamme paljon. Luokat ajetaan pääsääntöisesti yhdessä ikäkauden 1 kanssa. Kalusto ja kuljettajisto on jo todistanut nopeutensa erityisesti Ahveniston vaativalla radalla.

LUOKKAJAKO

Ikäkausi 1
  • Luokka A - vertailuluku 3.8-5.49 kg/hv
  • Luokka B - vertailuluku 5.5-6.99 kg/hv
  • Luokka C - vertailuluku 7.00- kg/hv
  • Luokka V8 - V8-moottoriset, yli 3.5 l ja minimipaino 1150 kg
Ikäkausi 2
  • Luokka 2A - Yli 2000cc
  • Luokka 2B - enintään 2000cc

Roadsport säännöt 2018

Van Diemen SR Sport

Van Diemen SR Sport 2200 (Keke Rosbergin lanseeraama ent. Subaru Sport) on perinteikkään van Diemenin rakentama avoin kaksipaikkainen kilpa-auto. Moottorina ja vaihteistona käytetään Subarun sarjatuotanto-osia. "Formulamaisesti" käyttäytyvä kevyt säädettävällä alustarakenteella varustettu kilpa-auto on vakiomoottorillakin vaikuttavaa katseltavaa. Tämä on tulevaisuuden historic racingia. Van Diemen SR Sport 2200 -luokan kilpailutoiminnan ylläpitämisellä edistämme näiden Suomen autokilpailuhistoriallisesti mielenkiintoisten kilpa-autojen säilymistä ja pysymistä Suomessa.

LOCOST

Locost on luokka Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille jotka on rakennettu Ron Championin kirjan "Build Your Own Sports Car for as Little as £250 and RACE IT" mukaan. HRF tarjoaa näille autoille mahdollisuuden kilpailla omana luokkanaan samoissa lähdöissä van Diemen SR Sportien ja SS1300 -autojen kanssa. Kilpailuihin hyväksytään autot jotka ovat kaikilta osin Locost Finlandin sääntöjen mukaisia ja myöskin kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja.

Lisäinfoa Locost Finlandin sivuilta: www.locostfinland.com

SS1300

SS1300-luokan kalusto koostuu edesmenneen Special Saloon -luokan kilpureista, joiden moottoritilavuus on enintään 1.3 litraa. Ne kilpailevat van Diemen SR Sport -luokan kanssa samoissa lähdöissä omana luokkanaan ollen sen tapaan yksi HRF:n kerholuokista.

Kilpailuihin hyväksytään mukaan autot, joilla on ennen vuotta 1996 SS1300-luokkaan myönnetty katsastuskortti. Mikäli se puuttuu, on pystyttävä todistamaan, että kyseisellä yksilöllä on kilpailtu luokassa ennen kyseistä vuotta.

Käytössä ovat Special Saloonien vuoden 1996 säännöt painorajoituksineen. Vakaajat eivät kuitenkaan saa ulottua auton takaosassa alkuperäisten ääriviivojen ulkopuolelle ylhäältäpäin katsottuna. Turvallisuussääntöjä on myös päivitetty. Autoissa tulee olla 6-pisteen turvavyöt, FIA hyväksytty kilpailuistuin (hyväksynnän ei tarvitse olla voimassa) ja tulensammuttimet AKK:n liite J 2000 Art. 253.7 mukaan. Turvakehikon osalta pätee AKK:n kansallinen erivapaus käyttää ns. vanhan säännön mukaista kehikkoa (liite J 1996).

SS1300 säännöt 2010

Mini 1000

Suomen vanhin edelleen kisaava merkkiluokka, Mini Tonni kilpailee osana Historic Race Cupia. Mineissä on noin 100-hevosvoimaiset ja 1-litraiset moottorit, joiden kuutiotilavuuden voi nostaa alkuperäisosia koneistamalla 1030 cm2:iin. Jousitusmuutokset ovat mahdollisia sääntöjen puitteissa ja yksityyppirenkaat ovat Yokohaman 008:t (koko 165/70-10).

Kilpailemisen luokassa voi aloittaa jo 16 vuotiaana, kunhan kilpailulisenssi ja rataleima ovat voimassa.

Lisätietoja luokasta löytyy Mini-1000 Team ry:n sivuilta: http://www.minitonni.fi

HISTORIC RACE FINLAND RY
PL 28
01801 Klaukkala
Finland

© 2018 - Historic Race Finland ry.
All Rights Reserved.

Kilpailut
Luokat
Liity jäseneksi
Kilpailemaan
Infot
Arkisto